Via Delicious
ben ik op de site van Living Values gekomen: http://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/
Living
Values op school betekent dat er aandacht is voor het ontdekken van de
bijzondere waarden die jij in je hebt; dat er ruimte is om naar je gevoelens en
zonder oordeel naar je emoties te kijken; dat je mag gaan beseffen dat je uniek bent en dat
jouw mening, jouw smaak, jouw eigen geschiedenis ertoe doen; dat je ontdekt wat
je voor een ander kunt betekenen; dat je samen met je klasgenoten mag ervaren
dat ieders eigen weg een andere is maar niet een mindere of betere; en dat je,
naarmate je het beter klaarspeelt je acties en je woorden in overeenstemming te
laten zijn met je waarden, je steeds ‘waardiger’ gaat voelen. Je hebt nu
zelfrespect. Je kunt met opgeheven hoofd rondlopen. En van jezelf houden.
Ik had
daar nog nooit van gehoord, ik ben dan ook voor Living Values. Ik vind het goed
dat ze de kinderen laten stilstaan bij zichzelf en bij de ander. Living Values
gaat ook de inbreng van de kinderen gaan stimuleren. Het is dan ook belangrijk
dat kinderen zich op hun gemak voelen in hun klas.
Living
Values stimuleert de inbreng
van leerlingen in het onderwijs. Bovendien bevordert het een
gelijkwaardige en open
uitwisseling tussen leerkrachten en leerlingen. De relatie
tussen leerkrachten en leerlingen vind ik ook belangrijk in het onderwijs. Het is
zo belangrijk voor een kind dat hij of zij zich goed voelt bij de leerkracht. Als
er problemen zijn is het goed dat het kind dit durft zeggen aan de leerkracht
zodat er wat kan aan gedaan worden.
De relatie
tussen leerkrachten en leerlingen kan je linken met de cursus. Dit hoort bij relationeel
personalistische ethiek. Hier wordt de mens niet louter als een ‘individu’
gezien, maar in eerste instantie als ‘relatie’. In dit voorbeeld is het de
leerkracht die een relatie aan gaat met de leerling of omgekeerd. Dit is de
werkelijkheid die het zintuigelijk waarneembare overstijgt: een kracht of een
persoonlijke God.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten