zaterdag 29 december 2012

mens en medemens: Living Values


Via Delicious ben ik op de site van Living Values gekomen: http://www.livingvalueseducation.nl/kinderen/


Living Values op school betekent dat er aandacht is voor het ontdekken van de bijzondere waarden die jij in je hebt; dat er ruimte is om naar je gevoelens en zonder oordeel naar je emoties te kijken; dat je mag gaan beseffen dat je uniek bent en dat jouw mening, jouw smaak, jouw eigen geschiedenis ertoe doen; dat je ontdekt wat je voor een ander kunt betekenen; dat je samen met je klasgenoten mag ervaren dat ieders eigen weg een andere is maar niet een mindere of betere; en dat je, naarmate je het beter klaarspeelt je acties en je woorden in overeenstemming te laten zijn met je waarden, je steeds ‘waardiger’ gaat voelen. Je hebt nu zelfrespect. Je kunt met opgeheven hoofd rondlopen. En van jezelf houden.

Ik had daar nog nooit van gehoord, ik ben dan ook voor Living Values. Ik vind het goed dat ze de kinderen laten stilstaan bij zichzelf en bij de ander. Living Values gaat ook de inbreng van de kinderen gaan stimuleren. Het is dan ook belangrijk dat kinderen zich op hun gemak voelen in hun klas.

Living Values stimuleert de inbreng van leerlingen in het onderwijs. Bovendien bevordert het een gelijkwaardige en open uitwisseling tussen leerkrachten en leerlingen. De relatie tussen leerkrachten en leerlingen vind ik ook belangrijk in het onderwijs. Het is zo belangrijk voor een kind dat hij of zij zich goed voelt bij de leerkracht. Als er problemen zijn is het goed dat het kind dit durft zeggen aan de leerkracht zodat er wat kan aan gedaan worden.


 
De relatie tussen leerkrachten en leerlingen kan je linken met de cursus. Dit hoort bij relationeel personalistische ethiek. Hier wordt de mens niet louter als een ‘individu’ gezien, maar in eerste instantie als ‘relatie’. In dit voorbeeld is het de leerkracht die een relatie aan gaat met de leerling of omgekeerd. Dit is de werkelijkheid die het zintuigelijk waarneembare overstijgt: een kracht of een persoonlijke God.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten